Начало » Новини
Предложение на БАПГ за изменение и допълнение на Наредба № 3 от 19.02.2010 г.
27/03/2013
В края на месец март 2013 г. газовите дружества, членуващи в Българска асоциация природен газ отново поставиха на вниманието на Министерството на финансите и Агенция „Митници” всички проблеми, свързани с приложимостта на изискванията на Наредба №3 от 19.02.2010 г. в стопанската им дейност.
Неизчерпателните формулировки в Наредба №3, а и в ЗАДС и правилника по прилагането му създават редица проблеми за газовия бизнес, транспортиращ природен газ през тръбопроводи, свързани с:
Ø Липса на категорична яснота кои са субектите, задължени да инвестират в устройства за онлайн предаване на данни към АМ – такъв ангажимент за една и съща точка имат няколко лица - доставчици на природен газ (напр. обществен доставчик и търговец), а не само едно точно определено предприятие.
Ø Липсата на уредба, която да урежда взаимоотношенията между лицата, осъществяващи продажба на природен газ в една и съща точка, от една страна, и взаимоотношенията между тях и собственика на уредите за търговско измерване на тази точка, от който се предават данните за целите на данъчнчия контрол, от друга. Това касае и изискванията към връзките и комуникацията на средствата за измерване и контрол и уредите за търговско измерване, собственост на транспортното предприятие
Експертите от БАПГ считат, че първите стъпки за подобряване на регулаторната рамка трябва да бъдат конкретни изменения в Наредба №3, които осигуряват:
· удължаване на срока за привеждане на дейността на газовите дружества в съответствие с изискванията на наредбата, с цел възможност за бизнеса равномерно да понесе разходите, без допълнителни утежнения, включително за обществото като цяло;
· редуциране на броя контролни точки по фиксирана мрежа. Подобен е режимът и при контрола върху движението на електрическата енергия, която също е енергиен продукт, транспортиран по фиксирана мрежа. Предлаганият подход гарантира и спазването на принципите за недискриминация на икономическите оператори.
Предложенията целят преодоляване на неяснотите по прилагането на Наредбата спрямо дружествата от газовия сектор и подкрепят принципа всеки нормативен акт да гарантира спазване на принципите за обоснованост, стабилност и съгласуваност.
Неизчерпателните формулировки в Наредба №3, а и в ЗАДС и правилника по прилагането му създават редица проблеми за газовия бизнес, транспортиращ природен газ през тръбопроводи, свързани с:
Ø Липса на категорична яснота кои са субектите, задължени да инвестират в устройства за онлайн предаване на данни към АМ – такъв ангажимент за една и съща точка имат няколко лица - доставчици на природен газ (напр. обществен доставчик и търговец), а не само едно точно определено предприятие.
Ø Липсата на уредба, която да урежда взаимоотношенията между лицата, осъществяващи продажба на природен газ в една и съща точка, от една страна, и взаимоотношенията между тях и собственика на уредите за търговско измерване на тази точка, от който се предават данните за целите на данъчнчия контрол, от друга. Това касае и изискванията към връзките и комуникацията на средствата за измерване и контрол и уредите за търговско измерване, собственост на транспортното предприятие
Експертите от БАПГ считат, че първите стъпки за подобряване на регулаторната рамка трябва да бъдат конкретни изменения в Наредба №3, които осигуряват:
· удължаване на срока за привеждане на дейността на газовите дружества в съответствие с изискванията на наредбата, с цел възможност за бизнеса равномерно да понесе разходите, без допълнителни утежнения, включително за обществото като цяло;
· редуциране на броя контролни точки по фиксирана мрежа. Подобен е режимът и при контрола върху движението на електрическата енергия, която също е енергиен продукт, транспортиран по фиксирана мрежа. Предлаганият подход гарантира и спазването на принципите за недискриминация на икономическите оператори.
Предложенията целят преодоляване на неяснотите по прилагането на Наредбата спрямо дружествата от газовия сектор и подкрепят принципа всеки нормативен акт да гарантира спазване на принципите за обоснованост, стабилност и съгласуваност.