Начало » Новини
Интервю с представител на БАПГ за ICIS Heren
22/07/2013
В интервю с г-н Светослав Иванов за ICIS Heren бе дискутирана дерегулацията на пазара на природен газ в България, изпълнението на Третия енергиен либерализационен пакет, нова инфраструктура, достъп на трети страни до преносната мрежа и газохранилището. Публикацията в изданието може да намерите в приложения файл. Добавено е й издание на TEHD, което съдържа статии за Турция и съседните държави.
1. Как ще повлияе на пазара на природен газ в България междусистемната връзка България – Гърция?
Реализацията на подобен проект със сигурност ще помогне за либерализацията и повишаване на конкурентността на пазара на природен газ в региона и в България. Разбира се няма гаранции, че цената на доставяния по този интерконектор природен газ ще бъде по-ниска от тази на доставяния към момента руски природен газ или тези от местно производство, но това ще бъде реална негова алтернатива, която ще гарантира много по-голяма сигурност на доставките при ситуация подобна на газовата криза от началото на 2009 г. Този връзка между преносните системи на България и Гърция в бъдеще ще помогне и за създаването на единна европейска система за пренос на природен газ, нещо което е цел на всички страни от ЕС. Тя ще предостави допълнителни възможности за търговците на природен газ в България за покупка на природен газ, за извършване на swap сделки и достъп до LNG терминал в Гърция. Всичко това заедно със своевременното създаване на ясни, прозрачни и недискриминационни правила за достъп до тези системи е предпоставка за създаване на един много по-конкурентен пазар.
2. По отношение на други нови инфраструктурни проекти като газопровода с Румъния или проекта Набуко – как те биха спомогнали за отваряне на българския газов пазар?
Всяка новоизградена връзка между българската преносна система и преносните системи на съседните ни държави е възможност за ускоряване на либерализацията на пазара на природен газ, както в България, така и в тези държави. Реална технологична връзка с румънския пазар на природен газ е една необходима крачка, която ще даде достъп както до местните залежи на природен газ на Румънска територия, така и до цялата европейска преносна система, която вече е свързана с румънската. Разбира се за да се осъществи това е необходимо да се направят и редица промени както в българското така и в румънското законодателство, които регламентират подобни сделки.
3. Как европейското законодателство спомага за либерализацията на пазара на природен газ в България?
Веднага след приемането си в ЕС, България беше задължена да синхронизира законодателството си с това на страните членки. Част от тези задължения беше и създаването на условия за либерализиран пазар на природен газ. За съжаление, пазарът все още е много далеч от представата ни за свободен. Много неща се промениха най-вече през последната една година. През 2013 г. за първи път в историята на страната търговец на природен, какъвто е „Овергаз Инк.” АД извършва реални доставки до крайни клиенти. Това, за съжаление се с формалното закъснение от 6 години. Това е доказателство, че чисто формално интегриране на европейското законодателство в страната няма как да повишат неговата конкурентност. Има много още неща, които трябва да се направят и подобрят по отношение на прозрачността, достъпа до преносната и транзитната система, достъпа до хранилището за природен газ. В противен случай, ще се затвърди впечатлението, че българската държава толерира установените пазарни позиции на предприятия, които са нейна собственост.
4. Какви стъпки предприема ДКЕВР за да повиши конкуренцията на газовия пазар?
Ако трябва да отговоря кратко, отговорът е: Не много стъпки! Скромно и плахо!
ДКЕВР регулира цените на всички сделки с природен газ, осъществявани от държавното предприятие Булгаргаз ЕАД.
Представете си! Регулират се цените за доставка дори на огромни промишлени потребители. И, разбира се, в много случаи тази регулация води до цени под себестойност. При подобен непазарен подход конкуренцията между търговци е обречена. Такава просто няма да има .Все пак, не бива да се пропуска факта, че енергийният регулатор е с напълно обновен състав. От него се очакват бързи и смели стъпки. Стъпки към категорично прекратяване на имитациите на свободен пазар. Стъпки за стимулация на реалната конкуренция.
5. Защо други газови компании нямат достъп до газохранилището в Чирен? ( http://www.icis.com/heren/articles/2013/05/16/9669466/gas/esgm/no-intere...
Достъпът до хранилище за природен газ е важна предпоставка за навлизане на търговци на природен газ. Предоставянето му на всички участници на пазара по недискриминационен и прозрачен начин е една от основните стъпки към създаването на свободен и конкурентен пазар. За съжаление от опит мога да кажа, че по този въпрос в България има да се правят още много промени. Те са свързани с правила по които се предоставя достъп и най-вече с начина по който се разпределят наличните капацитети в хранилището. През 2013 г. за първи път беше направен опит за конкурс за разпределение на капацитет в хранилището. За съжаление, отново станахме свидетели на имитация . Имитация на конкурс. Правилата за провеждане на този конкурс бяха така направени, че да са в интерес на държавната компания Булгаргаз ЕАД. Те категорично толерират компанията с вече установени до края на 2012г. пазарни позиции и препятстват навлизането но нови играчи. Резултатът е красноречив. Днес, както през изминалата година, както и винаги преди това, хранилището се използва само от едно предприятие - държавната Булгаргаз ЕАД.
1. Как ще повлияе на пазара на природен газ в България междусистемната връзка България – Гърция?
Реализацията на подобен проект със сигурност ще помогне за либерализацията и повишаване на конкурентността на пазара на природен газ в региона и в България. Разбира се няма гаранции, че цената на доставяния по този интерконектор природен газ ще бъде по-ниска от тази на доставяния към момента руски природен газ или тези от местно производство, но това ще бъде реална негова алтернатива, която ще гарантира много по-голяма сигурност на доставките при ситуация подобна на газовата криза от началото на 2009 г. Този връзка между преносните системи на България и Гърция в бъдеще ще помогне и за създаването на единна европейска система за пренос на природен газ, нещо което е цел на всички страни от ЕС. Тя ще предостави допълнителни възможности за търговците на природен газ в България за покупка на природен газ, за извършване на swap сделки и достъп до LNG терминал в Гърция. Всичко това заедно със своевременното създаване на ясни, прозрачни и недискриминационни правила за достъп до тези системи е предпоставка за създаване на един много по-конкурентен пазар.
2. По отношение на други нови инфраструктурни проекти като газопровода с Румъния или проекта Набуко – как те биха спомогнали за отваряне на българския газов пазар?
Всяка новоизградена връзка между българската преносна система и преносните системи на съседните ни държави е възможност за ускоряване на либерализацията на пазара на природен газ, както в България, така и в тези държави. Реална технологична връзка с румънския пазар на природен газ е една необходима крачка, която ще даде достъп както до местните залежи на природен газ на Румънска територия, така и до цялата европейска преносна система, която вече е свързана с румънската. Разбира се за да се осъществи това е необходимо да се направят и редица промени както в българското така и в румънското законодателство, които регламентират подобни сделки.
3. Как европейското законодателство спомага за либерализацията на пазара на природен газ в България?
Веднага след приемането си в ЕС, България беше задължена да синхронизира законодателството си с това на страните членки. Част от тези задължения беше и създаването на условия за либерализиран пазар на природен газ. За съжаление, пазарът все още е много далеч от представата ни за свободен. Много неща се промениха най-вече през последната една година. През 2013 г. за първи път в историята на страната търговец на природен, какъвто е „Овергаз Инк.” АД извършва реални доставки до крайни клиенти. Това, за съжаление се с формалното закъснение от 6 години. Това е доказателство, че чисто формално интегриране на европейското законодателство в страната няма как да повишат неговата конкурентност. Има много още неща, които трябва да се направят и подобрят по отношение на прозрачността, достъпа до преносната и транзитната система, достъпа до хранилището за природен газ. В противен случай, ще се затвърди впечатлението, че българската държава толерира установените пазарни позиции на предприятия, които са нейна собственост.
4. Какви стъпки предприема ДКЕВР за да повиши конкуренцията на газовия пазар?
Ако трябва да отговоря кратко, отговорът е: Не много стъпки! Скромно и плахо!
ДКЕВР регулира цените на всички сделки с природен газ, осъществявани от държавното предприятие Булгаргаз ЕАД.
Представете си! Регулират се цените за доставка дори на огромни промишлени потребители. И, разбира се, в много случаи тази регулация води до цени под себестойност. При подобен непазарен подход конкуренцията между търговци е обречена. Такава просто няма да има .Все пак, не бива да се пропуска факта, че енергийният регулатор е с напълно обновен състав. От него се очакват бързи и смели стъпки. Стъпки към категорично прекратяване на имитациите на свободен пазар. Стъпки за стимулация на реалната конкуренция.
5. Защо други газови компании нямат достъп до газохранилището в Чирен? ( http://www.icis.com/heren/articles/2013/05/16/9669466/gas/esgm/no-intere...
Достъпът до хранилище за природен газ е важна предпоставка за навлизане на търговци на природен газ. Предоставянето му на всички участници на пазара по недискриминационен и прозрачен начин е една от основните стъпки към създаването на свободен и конкурентен пазар. За съжаление от опит мога да кажа, че по този въпрос в България има да се правят още много промени. Те са свързани с правила по които се предоставя достъп и най-вече с начина по който се разпределят наличните капацитети в хранилището. През 2013 г. за първи път беше направен опит за конкурс за разпределение на капацитет в хранилището. За съжаление, отново станахме свидетели на имитация . Имитация на конкурс. Правилата за провеждане на този конкурс бяха така направени, че да са в интерес на държавната компания Булгаргаз ЕАД. Те категорично толерират компанията с вече установени до края на 2012г. пазарни позиции и препятстват навлизането но нови играчи. Резултатът е красноречив. Днес, както през изминалата година, както и винаги преди това, хранилището се използва само от едно предприятие - държавната Булгаргаз ЕАД.