INEOS, Royal Wagenborg пускат първия построен в Европа офшорен CO2 превозвач за улавяне и съхранение на въглерод
16/05/2025Лейди Катрин Ратклиф, като кръстница на плавателния съд, извърши традиционната церемония по именуване, за да предтави кораба в корабостроителницата Royal Niestern Sander в Холандия, като част от тясното партньорство между Royal Wagenborg и INEOS Energy.
Морските иновации се срещат с действията в областта на климата. Носачът Carbon Destroyer 1 е базиран на дизайна EasyMax на Wagenborg и е специално адаптиран за работа с CO₂ под налягане и при ниски температури. Изграден е според най-високите стандарти за безопасност и опазване на околната среда, съобразени с целите за морска устойчивост.
Чрез проекта Greensand Дания се позиционира като център за съхранение на CO₂ в Европа, а Carbon Destroyer 1 ще свърже емитерите с постоянни офшорни хранилища на CO2 в търговски мащаб.
Мадс Венг Гаде, главен изпълнителен директор на INEOS Energy Europe, казва: "Carbon Destroyer 1 ще транспортира уловения CO2 от цяла Европа, създавайки виртуален тръбопровод между точката на улавяне и постоянното съхранение дълбоко под морското дъно на Северно море. Доставката на първия специален офшорен превозвач на CO2 е предпоставка за CCS в търговски мащаб на целия континент."
Очаква се корабът да бъде напълно пуснат до края на 2025 г. или началото на 2026 г. – когато Project Greensand’s трябва да започне постоянни операции по съхранение на CO₂ в търговски мащаб.
Новият CO₂ терминал в Есберг ще служи като ключов център на сушата. Корабът ще работи между пристанището на Есберг в Дания и офшорната платформа Nini West. В пристанището на Есберг в момента се извършва строителство на нов терминал за CO₂, който ще служи като център на брега за получаване, съхранение и товарене на втечнен CO₂ на кораба.
След като бъде създаден, терминалът ще включва шест големи резервоара за съхранение и основна инфраструктура за поддържане на непрекъснат и мащабируем транспорт на CO₂ до офшорното място за съхранение.
Уловеният CO₂ – първоначално от датските инсталации за биогаз – ще бъде доставен до терминала с камион, временно съхраняван и след това прехвърлен на Carbon Destroyer 1. Оттам корабът ще отплава към полето Nini, където CO₂ ще бъде инжектиран над 1800 метра под морското дъно в изчерпани нефтени резервоари, които са сертифицирани за безопасно, дългосрочно съхранение.
Източник: https://www.gasprocessingnews.com